2013 yılında Ateistler Derneği'nin yayın organı olarak hayatına başlayan Ateist Dergi, kısa bir aranın ardından 12. sayısıyla ve daha da güçlenen kadrosuyla yeniden karşınızda. Toplumu bilim, felsefe ve nonteistlerin güncel durumu hakkında bilgilendirmeyi amaçlayan dergimiz, hiçbir dini inancı olmayan bireylerin toplumsal konumlarını ve ilişkilerini temel almıştır. Ayrıca sekülerizmi, laikliğive hümanizmi vazgeçilmez birer değer olarak görmekte, bilim ve felsefeyi bakış açımızı genişleten yegane araçlar olarak sahiplenmekteyiz. Bizler, hiçbir çıkar gütmeksizin, toplumdaki tüm inanç ve inançsızlık gruplarına dair bilimsel ve felsefi söylemleri bu dergi çerçevesinde bir araya getirmeyi amaçladık. Bizim de söylemek istediklerimiz var!
Eda Akyol Merhaba sevgili Ateist Dergi okuyucuları. Nasıl ateist olduğumun hikayesini, bu yazıyla sizlerle paylaşacağım. 1987 Ankara doğumluyum; doğum yılımı yazmamın sebebi, anlatacağım hadisenin kaç yaşımdayken başıma geldiğini anlamanızdır. 1994
Bilimkurgu kendi içinde birçok alt tür ve tema barındırdığı için aslında tanımlanması oldukça zor bir kavramdır. Bilimkurgu, esasen kurgu edebiyatının (speculative fiction) bir alt türüdür. Onu diğer türlerden ayıran en
Bir insan öldüğünde, bedeninin başına geleceği bilinen ve genelgeçer kabul gören dört alternatif vardır: Gömülmek, krematoryumda yakılmak, kadavra olmak ve yeni bir alternatif olarak benimsenen biyobozunur vazolar (Bios Urn)(1) yardımıyla
Tarihimizde laiklik alanındaki tartışmasız en büyük sıçrayış, Cumhuriyet dönemi olarak adlandırılan 1923-1950 arası dönemdir. Bahsettiğimiz dönemi, coğrafyamızda yeni yeni filizlenen laiklik fikrinin çok ileri bir atılımı olması nedeniyle önemsiyoruz. Cumhuriyet
21’inci yüzyıl yeni bir Dünya devini doğuruyor. Çin 2009’da Japonya’yı geçtiğinden beri ABD’nin ardından dünyanın en büyük ikinci ekonomisi durumunda. Yıllardır ABD’den daha hızlı biçimde büyüyen Çin’in, en geç 2030’a
Güneş ile Dünya arasındaki uzaklık değişmez mi? Çoğunuz bu soruya “evet değişmez” diye cevap verebilir. Astronomi ile ilgilenenleriniz ise, “değişir elbette, eliptik yörüngesi sebebiyle yıl içinde Güneş’e olan mesafemiz 5
Türkiye’nin en büyük astronomi topluluğu Kozmik Anafor başta olmak üzere, ülkenin en büyük popüler bilim platformları Bilimfili ve Evrim Ağacı işbirliğiyle düzenlenecek olan Olimpos Gökyüzü ve Bilim Festivali 12-14 Ağustos
Ateist Dergi’de yayınlanan önceki yazımda koyu septisizmi ve bu görüşe getirilen temel eleştirileri sunmuş, şüphecilikle ilgili diğer görüşleri daha sonraki yazıya bıraktığımı belirtmiştim. Bu yazıda ılımlı ve yöntemsel septisizmi anlatmaya
Görünüm Son yıllarda Türkiye gündeminin başlıca tartışma konularından biri laiklik oldu. Aslında buna düşünsel düzeyde karşılıklı ve doğruya ulaşma amaçlı bir tartışma diyebilmek zor; laiklik ilkesi ve uygulaması aleyhine bir
Bu ay Ateist Dergi’nin Uluslararası Ateist Birliği’ne resmen katılması ve akredite olması şerefine sizlere gezegenimizin en eski ve büyük uluslararası ateist örgütü olan Atheist Alliance International (Uluslararası Ateist Birliği) kurumunu
Abuzzz Kur’an okudum. Yüce bir varlığın bu kadar tutarsız bir kitap yazamayacağını anladım. Üstüne evrim araştırmaları yaptım ve yaratıcının (en azından ilahi dinlerdeki gibi) olmasına gerek olmadığını fark ettim. Sürekli
Tanrının varlığı sorunsalı tarih boyunca çeşitli yaklaşımlarla ele alınmıştır. Bunların en bilinenleri felsefi yaklaşım, metafizik, ampirik ve nihayetinde lojik yaklaşımlardır. Epistomoloji (bilginin kaynağının ve doğasının incelenmesi ve sorgulanması) ile birlikte
İsmail Çelik “Teizme karşı en güçlü argüman, kanımca Kuantum Fiziği ve İstatistik Fiziği’nden gelecektir. Muhtemel evren, olasılıklar üzerine kuruludur ve her makro anlamdaki bir durum, olasılıklardan seçilmiş bir parçadır. Teizm
Batuhan ÜNAL 9 yaşımdan itibaren zaten bir şeylerin saçma olduğunun farkına varıyordum. Örnek olarak; bazı anlatılan hikayeler saçma geliyordu ama "İnanmazsan sonsuz acı çekersin" vs. diye baskı uyguladıkları için (bkz.
Merhabalar ben Düşünen Adam, youtube üzerinden din, felsefe ve güncel hayatımızda önem arz eden konular üzerine videolar çekiyor, ara ara belirli konular üzerinde, yetkin kişilerle röportaj videoları (podcast)’ler yapıyorum. Youtube
Ben haklının haksızın peşinde değilim, gerçeğin, bilimin, iyiliğin peşindeyim. Hiçbir zaman kendimi kurtarmak uğruna bir yalanın peşinden gidemem. Eğer haksızsam, senin daha okumadığın Kur’an’ın dediği gibi “aşağılık maymun” olmaya razıyım.
DELİ KIZ Size de hiç olur mu ? Yolda yürürken sürekli arkaya bakma ihtiyacı... Önceleri öldürülme korkusu yaşadığım için “ acaba takip mi ediliyorum?“ diye bakıyordum. Şimdi ise bu; alışkanlık
Her nonteist teolojik kavramları yıkmak için çeşitli argümanlar ve alternatif çözümler üretmiştir. Bu metotlardan en bilineni, belki de Darvinizm. Darvinist teoriler çürütülse sanki tanrısızlık ortadan kalkacak gibi bir algı ile
Söyleşi teklifimizi kabul ettiğiniz için teşekkür ederiz. Bize Ateistfo rum'dan biraz bahseder misiniz? Site ne zaman açıldı? Misyonu nedir? Ateistforum 2001 yılının Eylül ayında açılmıştır. Forum, her kesimden inançlılarla inançsızları
Dr. Özge Türkeş İnternet Güvenliği Uzmanı 2008'de Richard Dawkins'in web sitesine erişim engellendiği zaman ya da evrimle ilgili siteler Aile / Çocuk filtresi yüzünden görü lemezleştiği zaman işlerin daha
Söyleşi teklifimizi kabul ettiğiniz için teşekkür ederiz. Türkiye'de sosyalist hareketlerin büyük bir bölümü ısrarla dinsel konulardan kaçar. Bu tutum geçmişten bugüne ele alındığında, olumlu sonuç vermiş midir? Yoksa sosyalist hareket
Emel Türker Ben küçüktüm o zaman; aslında çok küçük değil elbette ama büyük de değil gibi, bilemedim. Üniversitedeydim kimilerine göre kocaman olmuştum yani. Lisedeyken ÖSS vardı, bizim orası da ufak
Türkiye’de dinci gericilik bu denli önemli bir toplumsal olgu olmasına rağmen ilginç biçimde sanatta az yer buldu. Cemaatler, tarikatlar, dinci partiler dört koldan toplumu esir alır, devleti ele geçirirken buna
1969’da genç bir öğretmen. Öğretmenlik yaptığı köyde cami yok. Yol da yok kahve de... Köylülerin kabullenilmiş inançları var. Ramazanda oruç tutulacak. O tutmayacak ama dışlanmaktan ürküyor. “Ya varsa” kuşkuları da
Bu yazıyı yazmaya Şubat ayının ortalarında başlamış bulunuyorum. Yazının yazıldığı günlerde, yani 2014 Türkiye’sinde, gündem neresinden bakılırsa bakılsın normal olmayan bir karakteristik sergilemekte ve manzara-i umumiye şu şekilde: İslamcı bir
Marx ve Aydınlanma Kapitalist Batı Uygarlığının temelinde yatan Modernizm, Bilimsel Devrim ve Aydınlanmanın çıkış noktası şudur: Doğadaki süreçler, herhangi bir doğaüstü ve fizikötesi gücün tasarrufları sonucunda oluşmamıştır, doğa yasalarına tabidir
Günümüz dünyası, insanın matematik tekniklerle dünyayı algıladığı bir gezegen. Son altmış yılda yeryüzünün kaynaklarını sadece temel tüketim ve refah ürünleri ile doldurmadık. İnsanlığın en mükemmel başarılarından biri olan bilgisayarı, evreni
Nahide K. Rivayete göre; ilkokula başladığım sene, öğretmenim benim yüzümden emekli olmaya karar vermiş. Kızılay koluna seçilmekten başka bir hırsı olmayan, sınıftaki çelimsiz
Son zamanların yeni modası, “yokluğunu kanıtla bana”... Cümleyi dil mantığı açısından incelersek; gayet mantıklı, oturaklı ve hatta çok derin felsefi bir tartışmanın temellerini oluşturacak bir cümle (gibi geliyor). Öyle ya;
Merhaba. Röportaj teklifimizi kabul ettiğiniz için teşekkür ederiz. Bize biraz kendinizden bahseder misiniz? Karikateist admini Fact hayatın neresindedir? Neler yaparlar, toplumsal ilişkileri nasıldır? Tekrar merhaba,öncelikle yayın hayatınızda başarılar diliyorum ve
Evvel zaman içinde kalbur saman içinde, benim 8-9 yaşlarıma denk gelen bir zaman, dedem elinde bir elif-be (en ilkel Kuran öğreniyorum seti) ile geliverdi evimize. Kardeşime de, bana da birer
Bugün inançsız insanları aşağılamalara layık gören birçok inanan, gerçekte yaşamlarını ve dünyalarını bunca etkilemiş birçok şeyin inançsızların eseri olduğunu bilmektedir. Aşağıda sıraladığımız 5 inançsız, agnostik ve ateist bilim insanı, yaşamları
Akılsız Tasarım 1 Giriş Eskiden insanlar çevrelerindeki dünyayı kutsal kitaplara bakarak açıklamaya çalışırlardı. Binlerce yıl bu böyle devam etti. Ama son 400 yıldır artık etrafımızda gördüğümüz şeyleri yeni bir yöntemle
Ahlaki açıdan Tanrı kavramını incelerken iki ayrı konu akla gelmekte. Bir tanesi, ahlaki prensiplerin ve kuralların kökeni (ahlak insani midir, Tanrısal mıdır) konusu, bir diğeri ise Tanrı kavramının ahlaki açıdan
Savunacak başka argüman kalmadığı zaman, dindar çıkmaza girmişken ve korkuyorken geriye savunacak son bir argüman kalmıştır. Aslında argüman demeye bile dilim varmıyor. Akademik literatürde “Paskalın Kuramı” olarak geçen olasılık hesabının
Bir derenin kaynağı, akış yönünün tersine gidilerek bulunur. Eğer ki tanrıyı bulmak istiyorsak ‘kendini göstermediği için’ derenin çıkış noktasına doğru yol almamız gerekir. Derenin kaynağına vardığımızda, ilk önce yalvaçları elçileri
Güneşli bir İstanbul sabahında, Dilaver’le Kadıköy Beşiktaş iskelesinde buluşup Alaeddin Şenel’le yapacağımız söyleşi için bize kapılarını açan Bilim Ve Gelecek Dergisi’ne doğru yola çıktık. Sevgili Ender Helvacıoğlu ile sohbet edip
Türkiye'de son zamanlarda gelişen olaylardan ötürü, IBKA (Uluslararası Dinsizler ve Ateistler Birliği) Danışma Konseyi üyesi Arzu Toker, IBKA’nın üyesi, Ateizm Derneği Başkanı Zehra Pala ile bir röportaj yaptı.
Gevur Ali Ben 22 yaşıma, yani 2015 yılına kadar, İslam’a sımsıkı bağlı bir Müslümandım. Belçika’da kalıyorum ve burada doğdum. Yurt dışında yaşayan bir ex-müslüman olarak, derginize katkıda
Hele üzerinden biraz zaman geçsin!!! Aslında ne gelen bir şey vardır ne de üzerinden geçen bir şey. Zaman bir sıfat tamlamasıdır. Zaman, maddenin değişime uğramasının insanca isimlendirilmesinden başka bir şey
Bir başkadır benim memleketim. Aslında memleketin bir sorunu yok. Sorun, yanlışlıkla bu topraklar üzerinde yaşayanların. Yaşamımız üzerindeki tüm baskılar bitmiş, sonsuza yakın bir özgürlüğe erişmişiz de, sıra nasıl İŞEMEMİZ gereğine
1976 yılının bahar aylarında kendi iradesi ve isteği dışında Dünya denen gezegene adımını attı. Bu adımını atarken ağlamadığına bizzat annesi tanıklık etti. O zamandan belliymiş ne acayip bir şey olacağı.
Cemha İlmiş’le tanışıyoruz soğuk bir aralık gününde. Kendi ağzından ateist olma hikayesini dinliyoruz ve ardından içimizi ısıtan gülümsemesi ve çay eşliğinde eserlerine göz atıyoruz. Bizim normalde çöp olarak adlandırdığımız materyallerin
“Ben aslında ateizm terimini sevmiyorum. Bizim düşüncemize bir isim vererek, dinlerle, diğer doğmatik inanç sistemleriyle, mitolojilerle ya da dünya görüşleriyle aynı kefeye koyuyorlar bizi" Aydın Türk bu cümlelerle başlayarak kitabının
Bugün sıklıkla “benim bu konu hakkında şöyle bir teorim var”, “senin teorin yanlış çıktı” gibi sözler duymaktayız. “Teori” ya da Türkçe karşılığı olan “Kuram” konusunda medyanın yarattığı bilgi kirliliğinden kaynaklanan
Ateizm ve ateist olmak özellikle müslüman bir toplumda yaşıyorsanız zor bir iştir. Hele hele siyasi iktidar toplumu bizim ülkemizde olduğu gibi dinsel normlara, şeriat nizamına göre şekillendirmeye kalkıyorsa zorluktan da
Türkiye, AKP’nin iktidarda olduğu son 11 yıl boyunca, tarihinde hiç görmediği gerici uygulamalarla tanıştı. Kuşkusuz, tarikatlarda, tekkelerde, şeyh dergâhlarında ve kara cehaletin yuvalandığı her yerde üreyen İslamcı gericilik
Erkek adamın erkek çocuğu olur böbürlenmesi ardından, eşinin kız çocuğu doğurması ne kadar ayıp ise Türkiye’de ateist olmak da o denli ayıplanacak ve saklanacak bir durum olarak karşımıza